top of page

Kristendomskundskab

Om faget

I den frie digitale skole dækker kristendom en bred vifte af kompetencer og færdigheder, som eleverne skal tilegne sig gennem deres skolegang.

Kristendomskundskab har til formål at udvikle elevernes forståelse for kristendommens historie, værdier og indflydelse på samfundet, samt at styrke deres evne til at reflektere over religiøse, etiske og eksistentielle spørgsmål. Gennem arbejdet med disse områder rustes eleverne til at forstå og deltage aktivt i diskussioner om religionens rolle og betydning i både det danske samfund og i en global kontekst.

Faget kan tages både individuelt eller på et hold, afhængigt af elevens behov.

Læringsmål

Her er en oversigt over nogle af de væsentligste områder, der bliver dækket:


Grundlæggende kristen tro og tradition

  • Bibelen: Eleverne lærer om Bibelens opbygning, herunder Det Gamle Testamente og Det Nye Testamente, samt vigtige bibelske fortællinger.

  • Kristne højtider: Introduktion til de vigtigste kristne højtider som jul, påske, pinse og deres betydning.

Kristendom i historisk og kulturel kontekst

  • Kirkens historie: Forståelse af kristendommens historie, fra dens begyndelse til nutidens kirkelige praksis.

  • Reformationen: Lære om Martin Luther og reformationens indvirkning på kristendommen i Europa, særligt i Danmark.

Kristendommens værdier og etik

  • Kristne værdier: Diskussion af centrale kristne værdier som kærlighed, tilgivelse, næstekærlighed og barmhjertighed.

  • Etiske dilemmaer: Undersøgelse af etiske spørgsmål og dilemmaer set i lyset af kristne værdier og moralsk tænkning.

Religionsfaglig viden

  • Andre religioner: Introduktion til andre verdensreligioner som islam, jødedom, hinduisme og buddhisme for at fremme forståelse og respekt for religiøs mangfoldighed.

  • Religionsdialog: Træning i at deltage i respektfuld dialog om religiøse emner og forskelligheder.

Kristendommens rolle i samfundet

  • Kirken i samfundet: Forståelse af kirkens rolle i det danske samfund, herunder dens sociale og kulturelle funktioner.

  • Kristendom og politik: Diskussion af forholdet mellem kristendom og politik, herunder værdidebatter og religionsfrihed.

Kulturel og religiøs praksis

  • Ritualer og traditioner: Lære om forskellige kristne ritualer og traditioner, såsom dåb, konfirmation, bryllup og begravelse.

  • Kunst og kultur: Undersøgelse af kristendommens indflydelse på kunst, musik, litteratur og arkitektur.

Personlig tro og identitet

  • Tro og livssyn: Eleverne reflekterer over deres egne og andres tro og livssyn.

  • Religiøs identitet: Forståelse af, hvordan religiøs tro kan være en del af menneskers identitet og liv.

Evaluering og refleksion

  • Selvrefleksion: Eleverne trænes i at reflektere over deres egen forståelse af kristendom og andre religioner, samt sætte mål for deres læring.

  • Feedbackkultur: Øvelse i at give og modtage konstruktiv feedback fra lærere og klassekammerater for at fremme forståelse og udvikling.

Aktiviteter og projekter

  • Kreative projekter: Eleverne deltager i kreative projekter, hvor de udforsker og præsenterer kristne emner gennem kunst, drama eller digitale medier.

  • Tværfaglige projekter: Integration af kristendomskundskab med andre fag for at give en bredere forståelse af historiske og kulturelle emner.

bottom of page