Idræt
Om faget
I den frie digitale skole dækker idræt en bred vifte af kompetencer og færdigheder, som eleverne skal tilegne sig gennem deres skolegang. Generelt er idræt et fag der dækkes som hjemmestudie, men i 9. klasse er det en del af klasseundervisningen således den er en naturlig del af udtrækket til FSA.
Idræt har til formål at udvikle elevernes fysiske, sociale og mentale kompetencer, samt at styrke deres evne til at forstå og reflektere over betydningen af en aktiv livsstil. Gennem arbejdet med disse områder rustes eleverne til at deltage aktivt og kritisk i både individuelle og fælles fysiske aktiviteter, hvilket bidrager til deres trivsel og sundhed i det danske samfund.
Faget kan tages både individuelt eller på et hold, afhængigt af elevens behov.
Læringsmål
Her er en oversigt over nogle af de væsentligste områder, der bliver dækket:
Grundlæggende bevægelsesfærdigheder
Motoriske færdigheder: Eleverne lærer og udvikler grundlæggende motoriske færdigheder som løb, spring, kast og balance.
Koordination og rytme: Træning i at udføre bevægelser med præcision og rytme, fx dans og gymnastik.
Fysiske aktiviteter og sportsgrene
Boldspil: Eleverne introduceres til forskellige boldspil som fodbold, håndbold, basketball og volleyball, og lærer grundlæggende regler og teknikker.
Atletik: Øvelser og aktiviteter inden for løb, spring og kast, herunder stafetløb og højdespring.
Gymnastik: Træning i forskellige gymnastiske øvelser og discipliner, herunder springgymnastik og rytmisk gymnastik.
Dans: Introduktion til forskellige danseformer, herunder folkedans, moderne dans og improvisation.
Sundhed og trivsel
Fysisk sundhed: Forståelse af betydningen af fysisk aktivitet for sundhed og trivsel, herunder kondition, styrke, smidighed og balance.
Ernæring: Grundlæggende viden om sund kost og dens betydning for fysisk præstation og generel sundhed.
Forebyggelse af skader: Lære om opvarmning, nedkøling og andre metoder til at forebygge idrætsskader.
Sociale færdigheder og samarbejde
Teamwork: Træning i samarbejde, fair play og kommunikation gennem holdspil og gruppeaktiviteter.
Lederskab: Udvikling af lederskabsfærdigheder ved at tage ansvar og lede aktiviteter og spil.
Idrætskultur og historie
Idrættens historie: Introduktion til idrættens historie og udvikling, både i Danmark og internationalt.
Kulturelle aspekter: Forståelse af forskellige kulturers tilgang til idræt og fysisk aktivitet.
Outdoor aktiviteter og naturoplevelser
Friluftsliv: Deltagelse i udendørs aktiviteter som vandreture, orienteringsløb, cykling og andre naturoplevelser.
Sikkerhed i naturen: Lære om sikkerhed og ansvarlig adfærd i naturen, herunder førstehjælp og miljøbeskyttelse.
Evaluering og refleksion
Selvrefleksion: Eleverne trænes i at reflektere over deres egne præstationer, sætte mål for deres udvikling og forstå deres egne styrker og svagheder.
Feedbackkultur: Øvelse i at give og modtage konstruktiv feedback fra lærere og klassekammerater for at fremme personlig og fælles udvikling.
Præstation og konkurrence
Konkurrencer: Deltagelse i interne og eksterne idrætskonkurrencer for at udvikle konkurrencementalitet og sportsånd.
Personlige mål: Træning i at sætte og nå personlige mål inden for forskellige idrætsgrene og fysiske aktiviteter.