Historie
Om faget
I den frie digitale skole dækker historie en bred vifte af kompetencer og færdigheder, som eleverne skal tilegne sig gennem deres skolegang.
Historie har til formål at udvikle elevernes forståelse for fortidens begivenheder og deres betydning, samt at styrke deres evne til at analysere og reflektere over historiske kilder og sammenhænge. Gennem arbejdet med disse områder rustes eleverne til at forstå og deltage aktivt i diskussioner om samfundets udvikling og kulturarv i det danske samfund.
Faget kan tages både individuelt eller på et hold, afhængigt af elevens behov.
Læringsmål
Her er en oversigt over nogle af de væsentligste områder, der bliver dækket:
Historisk bevidsthed
Tidsforståelse: Eleverne lærer at placere begivenheder og perioder i en kronologisk sammenhæng.
Historisk metode: Introduktion til historiske kilder og hvordan de anvendes til at forstå fortiden.
Danmarks historie
Forhistorisk tid og oldtiden: Undersøgelse af stenalderen, bronzealderen og jernalderen i Danmark.
Middelalderen: Forståelse af vikingetiden, middelalderens samfundsstruktur og betydelige begivenheder i Danmark.
Renæssancen og reformationen: Lære om overgangen til renæssancen og reformationens indvirkning på Danmark.
Industrialisering og modernisering: Gennemgang af Danmarks udvikling i det 19. og 20. århundrede, herunder industrialisering og demokratisering.
Verdenshistorie
Antikkens civilisationer: Introduktion til det antikke Grækenland, Romerriget og deres indflydelse på den vestlige verden.
Middelalderen: Forståelse af middelalderens samfundsstruktur, korstogene og udviklingen i Europa.
Opdagelsestiden: Undersøgelse af de store opdagelsesrejser, kolonialiseringen og deres globale konsekvenser.
Moderne tid: Gennemgang af verdenskrigene, koldkrigen og nutidige globale begivenheder og strømninger.
Kultur og samfund
Kulturforståelse: Forståelse af hvordan forskellige kulturer og religioner har udviklet sig og påvirket hinanden gennem historien.
Samfundsudvikling: Undersøgelse af sociale, politiske og økonomiske forandringer gennem tiden og deres indvirkning på samfundet.
Demokrati og menneskerettigheder
Demokratiets udvikling: Lære om demokratiets rødder, udvikling og betydning i både Danmark og globalt.
Menneskerettigheder: Forståelse af udviklingen af menneskerettigheder og deres betydning for moderne samfund.
Historisk bevidsthed og identitet
National identitet: Undersøgelse af, hvordan historiske begivenheder og personer har formet national identitet.
Global identitet: Lære om globaliseringens historie og hvordan den påvirker moderne identiteter og samfund.
Historisk metode og kildekritik
Kildeanalyse: Eleverne lærer at analysere og vurdere forskellige historiske kilder for at forstå fortiden.
Kildekritik: Træning i kritisk at vurdere kilders pålidelighed og relevans.
Projekter og tværfagligt arbejde
Historiske projekter: Eleverne arbejder med projekter, hvor de undersøger og præsenterer historiske emner.
Tværfaglige tilgange: Integration af historie med andre fag for at give en bredere forståelse af historiske emner.
Evaluering og refleksion
Selvrefleksion: Eleverne trænes i at reflektere over deres læring og sætte mål for deres udvikling.
Feedbackkultur: Øvelse i at give og modtage konstruktiv feedback fra lærere og klassekammerater for at fremme udvikling og forbedring.