top of page

Fysik/kemi

Om faget

I den frie digitale skole dækker fysik/kemi en bred vifte af kompetencer og færdigheder, som eleverne skal tilegne sig gennem deres skolegang.

Fysik/kemi har til formål at udvikle elevernes naturvidenskabelige forståelse og eksperimentelle færdigheder, samt at styrke deres evne til at undersøge og reflektere over fysiske og kemiske processer og sammenhænge. Gennem arbejdet med disse områder rustes eleverne til at forstå og deltage aktivt i diskussioner om teknologi, miljø og videnskabelige innovationer i det danske samfund.

Faget kan tages både individuelt eller på et hold, afhængigt af elevens behov.

Læringsmål

Her er en oversigt over nogle af de væsentligste områder, der bliver dækket:


Grundlæggende begreber i fysik og kemi

  • Stoffer og materialer: Eleverne lærer om forskellige stoffer og materialers egenskaber og anvendelser.

  • Atomer og molekyler: Introduktion til atomets opbygning, det periodiske system og molekylestruktur.

Energi og bevægelse

  • Energiformer og energiomsætning: Forståelse af forskellige energiformer (fx kinetisk, potentiel, termisk) og hvordan energi kan omdannes fra en form til en anden.

  • Kraft og bevægelse: Lære om Newtons love, tyngdekraft og hvordan kræfter påvirker bevægelse.

Elektricitet og magnetisme

  • Elektriske kredsløb: Eleverne lærer om elektriske kredsløb, spænding, strømstyrke og modstand.

  • Magnetisme: Introduktion til magnetiske felter, elektromagneter og anvendelser af magnetisme.

Kemiske reaktioner

  • Reaktionstyper: Eleverne lærer om forskellige typer af kemiske reaktioner, herunder syrer og baser, redoxreaktioner og forbrænding.

  • Reaktionshastighed og katalysatorer: Forståelse af faktorer, der påvirker hastigheden af kemiske reaktioner.

Jorden og universet

  • Geologi og jordens opbygning: Lære om jordens lag, mineraler og bjergarter samt geologiske processer.

  • Astronomi: Introduktion til solsystemet, stjerner, galakser og universets udvikling.

Teknologi og innovation

  • Teknologiske anvendelser: Undersøgelse af hvordan fysik og kemi anvendes i teknologi og industri, herunder bæredygtig teknologi.

  • Innovation: Eleverne opfordres til at udvikle innovative løsninger på teknologiske og miljømæssige udfordringer.

Videnskabelig metode

  • Forsøgsdesign og eksperimenter: Eleverne lærer at designe, udføre og analysere fysiske og kemiske eksperimenter.

  • Dataindsamling og tolkning: Træning i at indsamle, analysere og tolke data for at drage konklusioner og formidle resultater.

Miljø og bæredygtighed

  • Miljøpåvirkninger: Forståelse af hvordan menneskelige aktiviteter påvirker miljøet, herunder forurening og klimaforandringer.

  • Bæredygtig udvikling: Undersøgelse af metoder og praksis for at minimere miljøpåvirkninger og fremme bæredygtighed.

Kommunikation og formidling

  • Mundtlig formidling: Øvelse i at præsentere fysik- og kemirelaterede emner klart og præcist for forskellige målgrupper.

  • Skriftlig formidling: Træning i at skrive rapporter, artikler og essays med korrekt brug af fagterminologi.

Evaluering og refleksion

  • Selvrefleksion: Eleverne trænes i at reflektere over deres læring og sætte mål for deres udvikling.

  • Feedbackkultur: Øvelse i at give og modtage konstruktiv feedback fra lærere og klassekammerater for at fremme udvikling og forbedring.

bottom of page