top of page

Fransk

Om faget

I den frie digitale skole dækker fransk en bred vifte af kompetencer og færdigheder, som eleverne skal tilegne sig gennem deres skolegang.

Fransk har til formål at udvikle elevernes sproglige og kommunikative kompetencer, samt at styrke deres evne til at forstå og reflektere over fransksprogede tekster og medier. Gennem arbejdet med disse områder rustes eleverne til at deltage aktivt og kritisk i en globaliseret verden, hvor fransk er et vigtigt internationalt sprog.

Faget kan tages både individuelt eller på et hold, afhængigt af elevens behov.

Læringsmål

Her er en oversigt over nogle af de væsentligste områder, der bliver dækket:


Grundlæggende sprogforståelse

  • Ordforråd og udtale: Eleverne lærer grundlæggende ordforråd og korrekt fransk udtale gennem forskellige øvelser og aktiviteter.

  • Grammatik: Introduktion til franske grammatiske regler, herunder bøjning af verber, brug af artikler, adjektiver og pronominer.

Lytteforståelse

  • Lytteøvelser: Træning i at forstå talt fransk gennem lyttetekster, dialoger og autentiske lydoptagelser.

  • Film og musik: Brug af franske film og musik til at forbedre lyttefærdigheder og kulturel forståelse.

Læseforståelse

  • Tekstanalyse: Eleverne lærer at læse og analysere forskellige typer tekster på fransk, såsom historier, artikler og breve.

  • Genrekendskab: Introduktion til forskellige litterære genrer og teksttyper på fransk.

Skrivning

  • Skriftlig fremstilling: Eleverne øver sig i at skrive forskellige typer tekster på fransk, såsom breve, postkort, dagbogsnotater og små historier.

  • Grammatik og retstavning: Fokus på korrekt stavning, tegnsætning og brug af grammatiske regler i skriftlig fremstilling.

Mundtlighed

  • Samtaleøvelser: Træning i at føre samtaler på fransk gennem dialoger, rollespil og interviews.

  • Fremlæggelser: Øvelse i at lave mundtlige præsentationer om forskellige emner på fransk.

Kulturel forståelse

  • Fransk kultur: Introduktion til fransk kultur, herunder traditioner, højtider, mad og kunst.

  • Interkulturel forståelse: Lære om forskelle og ligheder mellem fransk og dansk kultur for at fremme interkulturel forståelse og respekt.

Kommunikation og teknologi

  • Digitale værktøjer: Brug af digitale værktøjer og ressourcer til at lære og øve fransk, såsom sprogapps og online platforme.

  • Sociale medier: Forståelse af, hvordan fransk kan bruges i digitale og sociale mediekontekster.

Evaluering og refleksion

  • Selvrefleksion: Eleverne trænes i at reflektere over deres sprogindlæring og sætte mål for deres udvikling.

  • Feedbackkultur: Øvelse i at give og modtage konstruktiv feedback fra lærere og klassekammerater for at fremme sproglig udvikling.

bottom of page