top of page

Engelsk

Om faget

I den frie digitale skole er engelsk centralt og dækker en bred vifte af kompetencer og færdigheder, som eleverne skal tilegne sig gennem deres skolegang.

Engelsk har til formål at udvikle elevernes sproglige og kommunikative kompetencer, samt at styrke deres evne til at forstå og reflektere over engelsksprogede tekster og medier. Gennem arbejdet med disse områder rustes eleverne til at deltage aktivt og kritisk i et globaliseret samfund, hvor engelsk spiller en væsentlig rolle.

Faget kan tages både individuelt eller på et hold, afhængigt af elevens behov

Læringsmål

Her er en oversigt over nogle af de væsentligste områder, der bliver dækket:


Læseforståelse

  • Læseteknikker: Eleverne lærer forskellige strategier til at læse og forstå tekster på engelsk.

  • Forskellige genrer: Eleverne arbejder med en bred vifte af teksttyper, herunder skønlitteratur, faglitteratur, artikler, og digitale tekster.

Skrivning

  • Grammatik og stavning: Eleverne lærer korrekt stavning og grammatiske regler i engelsk.

  • Skriftlig fremstilling: Eleverne øver sig i at skrive forskellige typer tekster som essays, historier, breve og rapporter.

Mundtlighed

  • Fremlæggelser: Eleverne træner mundtlig formidling gennem fremlæggelser og taler.

  • Samtaler og diskussioner: Eleverne deltager i samtaler og diskussioner for at øve deres taleevner og udvide deres ordforråd.

Lytteforståelse

  • Lytteøvelser: Eleverne øver sig i at lytte til og forstå talt engelsk gennem forskellige aktiviteter som lytteøvelser, videoer og dialoger.

  • Autentisk materiale: Brug af autentiske materialer som film, tv-serier, nyheder og podcasts for at forbedre lytteforståelsen.

Kulturforståelse

  • Kultur og samfund: Eleverne lærer om engelsktalende landes kultur, historie og samfundsforhold.

  • Interkulturel forståelse: Fokus på at forstå og respektere kulturelle forskelle og ligheder.

Kommunikation

  • Sprogbrug i forskellige sammenhænge: Eleverne lærer at kommunikere hensigtsmæssigt i forskellige situationer, både formelle og uformelle.

  • Digitale medier: Brug af digitale værktøjer og platforme til at kommunikere og samarbejde på engelsk.

Kreativitet og innovation

  • Kreativ skrivning: Eleverne opmuntres til at udtrykke sig kreativt gennem skriftlige og mundtlige opgaver.

  • Projektarbejde: Engelsk integreres i tværfaglige projekter, der fremmer kreativitet og samarbejde.

Evaluering og feedback

  • Selvrefleksion: Eleverne lærer at vurdere deres egen læring og sætte mål for deres udvikling.

  • Feedbackkultur: Træning i at give og modtage konstruktiv feedback fra lærere og klassekammerater.

bottom of page