top of page

Biologi

Om faget

I den frie digitale skole dækker biologi en bred vifte af kompetencer og færdigheder, som eleverne skal tilegne sig gennem deres skolegang.

Biologi har til formål at udvikle elevernes naturvidenskabelige forståelse og kritiske tænkning, samt at styrke deres evne til at undersøge og reflektere over biologiske processer og sammenhænge. Gennem arbejdet med disse områder rustes eleverne til at forstå og deltage aktivt i diskussioner om natur, miljø og sundhed i det danske samfund.

Faget kan tages både individuelt eller på et hold, afhængigt af elevens behov.

Læringsmål

Her er en oversigt over nogle af de væsentligste områder, der bliver dækket:


Grundlæggende biologiske begreber

  • Cellestruktur og funktion: Eleverne lærer om cellens opbygning, organeller og deres funktioner samt forskellen mellem plante- og dyreceller.

  • Genetik: Introduktion til arvelighed, DNA-struktur og funktion, samt Mendels love.

Økologi og miljø

  • Økosystemer: Forståelse af økosystemers opbygning, herunder fødekæder, næringskredsløb og energistrømme.

  • Biodiversitet: Betydningen af biodiversitet og de faktorer, der påvirker den.

Fysiologi

  • Menneskets anatomi og fysiologi: Gennemgang af kroppens organsystemer, deres funktioner og samspil.

  • Plantefysiologi: Forståelse af planters vækst, fotosyntese og reproduktion.

Evolution

  • Evolutionsprincipper: Lære om naturlig selektion, mutationer og tilpasning samt evolutionens historiske udvikling.

  • Arternes oprindelse: Undersøge fossiler, overgangsformer og beviser for evolution.

Bioteknologi

  • Genmodifikation: Introduktion til genetisk engineering, herunder CRISPR-teknologi og anvendelser i medicin og landbrug.

  • Bioteknologiske anvendelser: Undersøgelse af hvordan bioteknologi bruges i forskellige industrier, herunder medicinproduktion og miljøbeskyttelse.

Sundhed og sygdom

  • Mikrobiologi: Forståelse af mikroorganismernes rolle i sygdom og sundhed, herunder bakterier, virus og svampe.

  • Immunologi: Grundlæggende kendskab til kroppens immunforsvar og hvordan det bekæmper sygdomme.

Videnskabelig metode

  • Forsøgsdesign og analyse: Eleverne lærer at designe, udføre og analysere biologiske eksperimenter.

  • Dataindsamling og tolkning: Træning i at indsamle, analysere og tolke biologiske data for at drage konklusioner.

Miljøbeskyttelse og bæredygtighed

  • Klimaforandringer: Forståelse af menneskets påvirkning på klimaet og konsekvenserne af klimaforandringer.

  • Bæredygtig udvikling: Undersøgelse af metoder og praksis for bæredygtig ressourceforvaltning og miljøbeskyttelse.

Kommunikation og formidling

  • Mundtlig formidling: Øvelse i at præsentere biologiske emner klart og præcist for forskellige målgrupper.

  • Skriftlig formidling: Træning i at skrive biologiske rapporter, artikler og essays med korrekt brug af fagterminologi.

Evaluering og refleksion

  • Selvrefleksion: Eleverne trænes i at reflektere over deres læring og sætte mål for deres udvikling.

  • Feedbackkultur: Øvelse i at give og modtage konstruktiv feedback fra lærere og klassekammerater for at fremme udvikling og forbedring.

bottom of page